SON SAYI : Amme İdaresi Dergisi

SAYI : 56

TARİH : 2023

İSTATİSTİKLER

SON SAYI : Amme İdaresi Dergisi

SAYI : 56

TARİH : 2023

2002 genel seçimleri, mevcut partilerin tümünün büyük ölçüde zayıflamasına yol açmıştır ve Türk politikası için bir dönüm noktası olma niteliği kazanmıştır. Adalet ve Kalkınma Partisi iktidara geldikten sonra Türkiye'yi yeni bir dönüşüm sürecine sok-muştur. Terazinin diğer kefesinde ise seçimlerden nispeten başarıyla çıkan tek muhale-fet partisi vardır: CHP. İzleyen on yıl içinde partiler arası güç dengesinde bir değişim gerçekleşmemiştir. Bu makale, 1950'lerden bu yana CHP'nin seçim ortamını birikimli düzeyde (aggregate level) analiz ederek, partinin ve merkez solun politik dinamiklerini incelemekte ve bu yolla bir çok bilimsel yayında ortaya atılmış savların geçerliliğini is-tatistiksel regresyon analizleriyle test etmektedir. Ayrıca makalede, günümüzde geçerli olan egemen iki partili modelin yeniden tasarımlanmasına ilişkin sorulara yanıtlar aranmaktadır.

MAKALELER

E-Devlet Söyleminin Yeniden Tanımlanmasına Dönük Kavramsal Bir Deneme: Dijital Bürokrasi

Devletin unsurlarından biri olan bürokrasi kavramı ve bürokrasi altında gerçekleşen iş süreçleri günümüzde internet ve bilgi teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte farklı bir boyut kazanmıştır. Bu bağlamda gerek alanyazında gerekse devletin geliştirdiği uygula-malarda bazı kavram ikilemlerinde kalınmış ve kavramlar birbirleri yerine kullanılmaya başlanmıştır. E-devlet kavramının kullanımındaki yanılgıyı ortaya koymayı amaçlayan bu çalışma kapsamında öncelikle kavramların ?e? ön eki almayan tanımlarına ve unsur-larına değinilmiş ve söz konusu kavramların ?e? ön eki aldıktan sonra da özgün anlam ve işlevlerini koruyup korumadığına dikkat çekilmiştir. Devlet kavramına izafe edilen gele-neksel rol ve işlevlerin tamamının elektronik ortama aktarılamayacağı gerçeğinden ha-reketle, elektronik düzeyde sunulan hizmetlerin ?e-devlet? şeklinde nitelendirilmesinin kavramsal bir yanılgıya yol açtığı belirtilmiş ve bunun yerine ?dijital bürokrasi? kavramı önerilmiştir. Ayrıca çalışma kapsamında bürokrasi ve dijitalleşme kelimelerinin bulun-duğu araştırmalar Scopus veri tabanından alınmış ve bibliyometrik analize tabi tutulmuş-tur. Elde edilen bulgulardan hareketle dijitalleşen bürokrasi faaliyetlerinin en çok e-dev-let çalışmalarında yer aldığı sonucuna ulaşılmıştır.

  • Yazarlar : Esra ÖZMEN

    Sayfa No : 29

    Anahtar Kelimeler : B i b l i y o m e t r i k A n a l i z , D i j i t a l l e ş m e , D i j i t a l B ü r o k r a s i , e - D e v l e t

GÖRÜNTÜLE

Religion and Ideology: Transformation of Turkish Nationalism from Republican Peasants' Nation Party to Nationalist Action Party

There had been important developments in the intellectual and political life of Turkey after the military coup on May 27, 1960. Right after the coup, while political parties were evolving to an idea-oriented structure, doctrine oriented political parties were being established. In the political arena, Turkish nationalism was represented by the Republican Peasants' Nation Party (Cumhuriyetçi Köylü Millet Partisi, CKMP) the leadership of which was carried by Alparslan Türkeş since 1965. Under the leadership of Alparslan Türkeş who was coming from the secular Turkist ?Türkçü- tradition identified with the Kemalist stance of the military, CKMP transformed from being a secular Turkist nationalist party between 1965 and 1969 to a nationalist-conservative party. The name of the party was changed to Nationalist Action Party (Milliyetçi Hareket Partisi-MHP) while the party emblem was changed to the crescent to be reminiscent of Islam and Ottoman State. Among the motivations behind this transformation, apart from political pragmatism, anti-communism, the conservative tendencies of the youth entering the Party and the revisionist perspective of the Party's foreign policy played a role.

  • Yazarlar : Ferit Salim SANLI

    Sayfa No : 24

    Anahtar Kelimeler : T u r k i s h N a t i o n a l i s m , r e l i g i o n , A l p a r s l a n T ü r k e ş , C K M P , M H P

GÖRÜNTÜLE

Büyükşehir Belediyelerinde Kırsal Mahalle-Kırsal Yerleşik Alan Uygulaması ve Bir Model Önerisi

Türkiye?de 2014 yılı itibariyle büyükşehir belediyelerinin bulunduğu illerde köyler mahalle statüsüne dönüştürülerek anılan kırsal mekânlara belediyelerin hizmet sunması uygulamasına geçilmiştir. Kırsalda yaşayan vatandaşların yerel yükümlülükler karşı-sında korunması maksadıyla beş yıl süresince önemli istisna ve muafiyetler tanınması gerekmiştir. Ancak bahsedilen süre sonrasında kırsal alanlarda yaşayan vatandaşların bu yönetsel modele ekonomik anlamda uyum sağlayamayacağı anlaşılmıştır. Bu nedenle kırsal alanlarda yaşayan vatandaşlara tanınan indirim ve muafiyetlerin süresiz hale ge-tirilmesi uygulamasına geçilmiştir. Ancak bir yerleşim yerinin kırsal mahalle veya kırsal yerleşik alan olarak belirlenmesine dair yapılan düzenlemede yer alan kriterlerin yeterli olmadığı, subjektif bir mahiyet içerdiği de görülmüş, özellikle kırsal ile kentsel alanın bütünleştiği yerlerde bahsedilen haklardan kentsel yaşam süren vatandaşların da istifade edebileceği anlaşılmıştır. Bu maksatla da kırsal alanların korunması, tanınan haklardan sadece kırsal yaşam süren vatandaşların yararlanması ve bu yerlere hizmet sunan idare-lerin mali yapıları ile hizmet kalitelerinin korunması adına ilgili mevzuatta yer alan ve idarelere takdir yetkisi sunan ?ve benzeri hususlar? ifadesinin içeriğinin objektif bir şe-kilde belirlenmesi gerekliliği doğmuştur. Bu amaçla da kentsel ve kırsal alanın bütünleş-tiği Mersin ili Mezitli ilçesi örneği çerçevesinde bir alan araştırması yapılarak kırsal ya-şamın ve hizmet sunucularının menfaatlerini koruyacak ölçüde yeni kriterlerin tespit edil-mesi ve bu çalışma kapsamında bir model önerisi sunulması amaçlanmıştır.

  • Yazarlar : Orhan Veli ALICI, Ahmet YAMAN

    Sayfa No : 30

    Anahtar Kelimeler : K ı r s a l m a h a l l e , k ı r s a l y e r l e ş i k a l a n , b ü y ü k ş e h i r b e l e d i y e s i , b a ğ l ı i d a r e , k ö y

GÖRÜNTÜLE

Kamu Politikalarına e-Katılım Gelişmişlik Düzeyinin Ölçülmesi: BM e-Katılım Endeksi Üzerinden Bir Değerlendirme

E-katılım meselesinin ortaya çıktığı günden bu yana gelişmişlik düzeyini ölçmek amacıyla çeşitli araçlar ve yöntemler geliştirilmiştir. Bunlar arasında öne çıkmış olan Birleşmiş Milletler (BM) e-Katılım Endeksi (EPI), bir ülkenin vatandaşını katılıma, kamu politikalarındaki karar alma sürecine ve ülkenin kendi sosyal yönetişim prog-ramına dahil etme konusundaki kapasitesini ve istekliliğini göstermeyi hedeflemektedir. Ancak geliştirilen diğer araçlar gibi e-katılım endeksi de oluştururken yalnızca arz yönlü verileri analiz etmektedir. Bu bağlamda endeksin gelişmişlik seviyesini değil aslında yalnızca e-katılım arz seviyesini ortaya koyduğu literatürde sıkça tartışılmak-tadır. Bu çalışma bu soruna yönelik olarak e-katılımı etkileyen tüm faktörlere ait göstergelerin ele alınması ge-rektiği öne sürmektedir. Dolayısıyla çalışmanın amacı, BM?nin EPI?da değerlendirmeye almadığı e-katılımı etki-leyen faktörler ile EPI arasındaki ilişkileri analiz ederek, EPI?nın e-katılıma ilişkin geçerlilik seviyesini test etmek ve daha geçerli bir endeksleme için önerilerde bulunmaktır. Çalışma, Türkiye?de eşit ve adil katılım konusunda sıklıkla uygulanan ancak sınırlı sayıda çalışılan çeşitli endeksleri bir araya getirerek kapsamlı bir analiz üretmeye çalışmaktadır. İkincil verilerin nicel analize tabi tutulduğu çalışmada bulgular, EPI?nın e-katılım gelişmişlik se-viyesine yönelik açıklayıcılık düzeyinin başta demokratik, yasal ve insani gelişmişlik olmak üzere her alanda ye-tersiz olduğunu ortaya koymaktadır.

  • Yazarlar : Duran BÜLBÜL, Niyazi KARABULUT, Sevilay Ece GÜMÜŞ ÖZUYAR

    Sayfa No : 32

    Anahtar Kelimeler : e - k a t ı l ı m , e - d e v l e t , e - k a t ı l ı m e n d e k s i , k a m u p o l i t i k a s ı , e - k a t ı l ı m g e l i ş m i ş l i k d ü z e y i

GÖRÜNTÜLE