SON SAYI : Amme İdaresi Dergisi

SAYI : 1

TARİH : 2023-03-01

İSTATİSTİKLER

SON SAYI : Amme İdaresi Dergisi

SAYI : 1

TARİH : 2023-03-01

Devletin unsurlarından biri olan bürokrasi kavramı ve bürokrasi altında gerçekleşen iş süreçleri günümüzde internet ve bilgi teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte farklı bir boyut kazanmıştır. Bu bağlamda gerek alanyazında gerekse devletin geliştirdiği uygulamalarda bazı kavram ikilemlerinde kalınmış ve kavramlar birbirleri yerine kullanılmaya başlanmıştır. E-devlet kavramının kullanımındaki yanılgıyı ortaya koymayı amaçlayan bu çalışma kapsamında öncelikle kavramların ‘e’ ön eki almayan tanımlarına ve unsurlarına değinilmiş ve söz konusu kavramların ‘e’ ön eki aldıktan sonra da özgün anlam ve işlevlerini koruyup korumadığına dikkat çekilmiştir. Devlet kavramına izafe edilen geleneksel rol ve işlevlerin tamamının elektronik ortama aktarılamayacağı gerçeğinden hareketle, elektronik düzeyde sunulan hizmetlerin ‘e-devlet’ şeklinde nitelendirilmesinin kavramsal bir yanılgıya yol açtığı belirtilmiş ve bunun yerine ‘dijital bürokrasi’ kavramı önerilmiştir. Ayrıca çalışma kapsamında bürokrasi ve dijitalleşme kelimelerinin bulunduğu araştırmalar Scopus veri tabanından alınmış ve bibliyometrik analize tabi tutulmuştur. Elde edilen bulgulardan hareketle dijitalleşen bürokrasi faaliyetlerinin en çok e-devlet çalışmalarında yer aldığı sonucuna ulaşılmıştır.

MAKALELER

Kamu Politikalarına e-Katılım Gelişmişlik Düzeyinin Ölçülmesi: BM e-Katılım Endeksi Üzerinden Bir Değerlendirme

E-katılım meselesinin ortaya çıktığı günden bu yana gelişmişlik düzeyini ölçmek amacıyla çeşitli araçlar ve yöntemler geliştirilmiştir. Bunlar arasında öne çıkmış olan Birleşmiş Milletler (BM) e-Katılım Endeksi (EPI), bir ülkenin vatandaşını katılıma, kamu politikalarındaki karar alma sürecine ve ülkenin kendi sosyal yönetişim programına dahil etme konusundaki kapasitesini ve istekliliğini göstermeyi hedeflemektedir. Ancak geliştirilen diğer araçlar gibi e-katılım endeksi de oluştururken yalnızca arz yönlü verileri analiz etmektedir. Bu bağlamda endeksin gelişmişlik seviyesini değil aslında yalnızca e-katılım arz seviyesini ortaya koyduğu literatürde sıkça tartışılmaktadır. Bu çalışma bu soruna yönelik olarak e-katılımı etkileyen tüm faktörlere ait göstergelerin ele alınması gerektiği öne sürmektedir. Dolayısıyla çalışmanın amacı, BM’nin EPI’da değerlendirmeye almadığı e-katılımı etkileyen faktörler ile EPI arasındaki ilişkileri analiz ederek, EPI’nın e-katılıma ilişkin geçerlilik seviyesini test etmek ve daha geçerli bir endeksleme için önerilerde bulunmaktır. Çalışma, Türkiye’de eşit ve adil katılım konusunda sıklıkla uygulanan ancak sınırlı sayıda çalışılan çeşitli endeksleri bir araya getirerek kapsamlı bir analiz üretmeye çalışmaktadır. İkincil verilerin nicel analize tabi tutulduğu çalışmada bulgular, EPI’nın e-katılım gelişmişlik seviyesine yönelik açıklayıcılık düzeyinin başta demokratik, yasal ve insani gelişmişlik olmak üzere her alanda yetersiz olduğunu ortaya koymaktadır

  • Yazarlar : Ferit Salim SANLI

    Sayfa No : 91-

    Anahtar Kelimeler : e - k a t ı l ı m , e - d e v l e t , e - k a t ı l ı m e n d e k s i , k a m u p o l i t i k a s ı , e - k a t ı l ı m g e l i ş m i ş l i k d ü z e y i

GÖRÜNTÜLE

Büyükşehir Belediyelerinde Kırsal Mahalle Kırsal Yerleşik Alan Uygulaması ve Bir Model Önerisi

Türkiye’de 2014 yılı itibariyle büyükşehir belediyelerinin bulunduğu illerde köyler mahalle statüsüne dönüştürülerek anılan kırsal mekânlara belediyelerin hizmet sunması uygulamasına geçilmiştir. Kırsalda yaşayan vatandaşların yerel yükümlülükler karşısında korunması maksadıyla beş yıl süresince önemli istisna ve muafiyetler tanınması gerekmiştir. Ancak bahsedilen süre sonrasında kırsal alanlarda yaşayan vatandaşların bu yönetsel modele ekonomik anlamda uyum sağlayamayacağı anlaşılmıştır. Bu nedenle kırsal alanlarda yaşayan vatandaşlara tanınan indirim ve muafiyetlerin süresiz hale getirilmesi uygulamasına geçilmiştir. Ancak bir yerleşim yerinin kırsal mahalle veya kırsal yerleşik alan olarak belirlenmesine dair yapılan düzenlemede yer alan kriterlerin yeterli olmadığı, subjektif bir mahiyet içerdiği de görülmüş, özellikle kırsal ile kentsel alanın bütünleştiği yerlerde bahsedilen haklardan kentsel yaşam süren vatandaşların da istifade edebileceği anlaşılmıştır. Bu maksatla da kırsal alanların korunması, tanınan haklardan sadece kırsal yaşam süren vatandaşların yararlanması ve bu yerlere hizmet sunan idarelerin mali yapıları ile hizmet kalitelerinin korunması adına ilgili mevzuatta yer alan ve idarelere takdir yetkisi sunan “ve benzeri hususlar” ifadesinin içeriğinin objektif bir şekilde belirlenmesi gerekliliği doğmuştur. Bu amaçla da kentsel ve kırsal alanın bütünleştiği Mersin ili Mezitli ilçesi örneği çerçevesinde bir alan araştırması yapılarak kırsal yaşamın ve hizmet sunucularının menfaatlerini koruyacak ölçüde yeni kriterlerin tespit edilmesi ve bu çalışma kapsamında bir model önerisi sunulması amaçlanmıştır.

  • Yazarlar : Orhan Veli ALICI , Ahmet YAMAN

    Sayfa No : 29-59

    Anahtar Kelimeler : K ı r s a l m a h a l l e , k ı r s a l y e r l e ş i k a l a n , b ü y ü k ş e h i r b e l e d i y e s i , b a ğ l ı i d a r e , k ö y .

GÖRÜNTÜLE

E-Devlet Söyleminin Yeniden Tanımlanmasına Dönük Kavramsal Bir Deneme: Dijital Bürokrasi

Devletin unsurlarından biri olan bürokrasi kavramı ve bürokrasi altında gerçekleşen iş süreçleri günümüzde internet ve bilgi teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte farklı bir boyut kazanmıştır. Bu bağlamda gerek alanyazında gerekse devletin geliştirdiği uygulamalarda bazı kavram ikilemlerinde kalınmış ve kavramlar birbirleri yerine kullanılmaya başlanmıştır. E-devlet kavramının kullanımındaki yanılgıyı ortaya koymayı amaçlayan bu çalışma kapsamında öncelikle kavramların ‘e’ ön eki almayan tanımlarına ve unsurlarına değinilmiş ve söz konusu kavramların ‘e’ ön eki aldıktan sonra da özgün anlam ve işlevlerini koruyup korumadığına dikkat çekilmiştir. Devlet kavramına izafe edilen geleneksel rol ve işlevlerin tamamının elektronik ortama aktarılamayacağı gerçeğinden hareketle, elektronik düzeyde sunulan hizmetlerin ‘e-devlet’ şeklinde nitelendirilmesinin kavramsal bir yanılgıya yol açtığı belirtilmiş ve bunun yerine ‘dijital bürokrasi’ kavramı önerilmiştir. Ayrıca çalışma kapsamında bürokrasi ve dijitalleşme kelimelerinin bulunduğu araştırmalar Scopus veri tabanından alınmış ve bibliyometrik analize tabi tutulmuştur. Elde edilen bulgulardan hareketle dijitalleşen bürokrasi faaliyetlerinin en çok e-devlet çalışmalarında yer aldığı sonucuna ulaşılmıştır.

  • Yazarlar : Esra ÖZMEN

    Sayfa No : 1-29

    Anahtar Kelimeler : B ü r o k r a s i , B i b l i y o m e t r i k A n a l i z , D i j i t a l l e ş m e , D i j i t a l B ü r o k r a s i , e - D e v l e t

GÖRÜNTÜLE