SON SAYI : Amme İdaresi Dergisi

SAYI : 50

TARİH : 2017

İSTATİSTİKLER

SON SAYI : Amme İdaresi Dergisi

SAYI : 50

TARİH : 2017

2002 genel seçimleri, mevcut partilerin tümünün büyük ölçüde zayıflamasına yol açmıştır ve Türk politikası için bir dönüm noktası olma niteliği kazanmıştır. Adalet ve Kalkınma Partisi iktidara geldikten sonra Türkiye'yi yeni bir dönüşüm sürecine sok-muştur. Terazinin diğer kefesinde ise seçimlerden nispeten başarıyla çıkan tek muhale-fet partisi vardır: CHP. İzleyen on yıl içinde partiler arası güç dengesinde bir değişim gerçekleşmemiştir. Bu makale, 1950'lerden bu yana CHP'nin seçim ortamını birikimli düzeyde (aggregate level) analiz ederek, partinin ve merkez solun politik dinamiklerini incelemekte ve bu yolla bir çok bilimsel yayında ortaya atılmış savların geçerliliğini is-tatistiksel regresyon analizleriyle test etmektedir. Ayrıca makalede, günümüzde geçerli olan egemen iki partili modelin yeniden tasarımlanmasına ilişkin sorulara yanıtlar aranmaktadır.

MAKALELER

Pozitivizm ve Siyaset: Yöntembilimsel Bir Eleştiri

Gerçekliğin yapı taşlarını belirleyen ontolojik kabuller, bunların bilgisine nasıl ulaşılacağını belirleyen epistemolojik kabuller ve bu ikisini de kapsayarak aşacak biçimde@@ elde edilen bilgilerin sistematik bir düşünümde nasıl değerlendirilmesi gerektiğini belirleyen yöntembilimsel kabuller, her daim, siyasal düşünceyle ilişki içindedir. Bu bağlamda pozitivizm de, ortaya çıktığı günden itibaren belirli siyasal yönelimleri bünyesinde taşımaktadır. Pozitivizm, 19. yüzyıl ortalarında Fransa'da, mevcut egemenlik ilişkilerini tehdit eden aristokrasi-kilise merkezli direnç ile yoksul halk tabakalarının muhalefetine karşı, toplumsal ve siyasal bir panzehir olarak düşünülmüştür. Yöntembilim alanında pozitivizmin, görünürdeki en apolitik önermeleri dahi -uygulayıcılarının niyetlerinden bağımsız bir biçimde- bu siyasal misyonuyla uyum içindedir.

  • Yazarlar : Anıl VAREL

    Sayfa No : 25

    Anahtar Kelimeler : Y ö n t e m b i l i m , y ö n t e m , p o z i t i v i z m , C o m t e , D u r k h e i m

GÖRÜNTÜLE

Farklı Hükümet Biçimleri İktisadi ve Mali Sonuçları Değiştirir mi? Türkiye Ekonomisi Üzerine Bir İnceleme

Bu çalışmada, 1950-2014 döneminde, Türkiye'de hükümet biçimlerinin iktisadi ve mali çıktıları etkileyip etkilemediği araştırılmıştır. Karar alma ve hesap verebilirlik sorunları temelinde, hükümetler, tek parti/koalisyon hükümeti şeklinde sınıflandırılmıştır. Aynı zamanda koalisyon hükümetleri, koalisyon partilerinin ideolojik uzaklığına göre bir ayrıma tabi tutulmuştur. Hükümet biçimlerinin ekonomik istikrarı ya da mali disiplini etkilediğine dair bir bulguya ulaşılamamıştır. Çeşitli hükümet dönemlerinde gözlemlenen ekonomik ve mali iyileşmelerin, hükümetlerin biçiminden değil, istikrar programlarından kaynaklandığı sonucuna ulaşılmıştır.

  • Yazarlar : Tülin ALTUN

    Sayfa No : 40

    Anahtar Kelimeler : P o l i t i k b ö l ü n m e , p o l i t i k k u t u p l a ş m a , i s t i k r a r p r o g r a m l a r ı , m a l i a y a r l a m a l a r

GÖRÜNTÜLE

Bürokratik Otoriteryan Rejimlerde Sosyal Politikanın Gelişimi ve Atfedilen Roller

Bir ülkede sosyal politikanın gelişimi o ülkedeki yönetim biçimiyle, sınıflar arası ilişkilerin niteliğiyle ve kural koyma gücüne sahip hâkim grupların davranış biçimleriyle doğrudan ilişkilidir. Demokratik yönetimlerde sosyal politikanın ve refah programlarının temel dayanağı evrensel vatandaşlık hakları olurken, otoriter rejimlerde sosyal politika daha farklı roller üstlenebilmektedir. Baskıcı rejimlerin özel bir türü olan bürokratik otoriteryanizmin incelendiği bu çalışmanın temel varsayımı, bürokratik otoriteryan rejimlerde sosyal politikanın kendisinden beklenen ve varlık sebebini de oluşturan toplumsal barışı, adaleti ve bütünleşmeyi sağlama hedeflerinden sıyrılıp, otoriter rejimin meşruiyetini ve sürekliliğini sağlama aracına dönüşmesidir. Bu da ister istemez rejimi tehdit etme potansiyeli bulunan grupların refah ayrıcalıklarına sahip olmasına ve sonuçta parçalı ve adaletsiz bir sosyal politika yapısının ortaya çıkmasına yol açmaktadır. Yani, sosyal politika bürokratik otoriter rejim altında ?amaç? olmaktan çıkıp, pragmatik bir ?araç' haline dönüşmektedir.

  • Yazarlar : Doğa Başar SARIİPEK

    Sayfa No : 21

    Anahtar Kelimeler : B ü r o k r a t i k o t o r i t e r y a n i z m , s o s y a l p o l i t i k a , r e f a h h i z m e t l e r i , o t o r i t e r y ö n e t i m

GÖRÜNTÜLE

Türkiye'de Cari Açık Sorunu ve Açığın Finansman Yapısı:1989-2015 Dönem Analizi

Türkiye'de cari açığın hem mutlak hem de GSYİH'ye oran olarak artış eğiliminde olduğu bir dönemde gelişimini ve finansman yapısını incelemek, açığın sürdürülebilirliği için büyük önem taşımaktadır. Bu çalışma, Türkiye'nin sermaye hareketlerinin serbest bırakıldığı 1989 sonrası dönemde, cari açığın gelişimini, açığın nedenlerini ve finansman yapısını analiz etmeyi amaçlamaktadır. Bu çalışmada, konuyla ilgili literatüre yer verilmekte, Türkiye'nin 1989-2015 dönemi ödemeler bilançosu cari hesap ve finans hesabı alt kalemleri grafiklerle sunulmakta, ayrıca bazı makroekonomik değişkenlerin zaman serileri arasındaki ilişkiler birim kök testi, eş-bütünleşme analizi, VECM, ARDL ve Granger nedensellik testi gibi ekonometrik yöntemler yardımıyla analiz edilmektedir. Analizin sonucu, Türkiye'nin ekonomik büyüme için ithalata bağımlı olduğunu, ithalatını da yine dış finansmanla (özellikle dış borçlanmayla) karşılamak durumunda kaldığını ortaya koymaktadır.

  • Yazarlar : Abdullah KESKİN

    Sayfa No : 37

    Anahtar Kelimeler : C a r i i ş l e m l e r a ç ı ğ ı , c a r i a ç ı ğ ı n f i n a n s m a n ı , e k o n o m i k b ü y ü m e

GÖRÜNTÜLE

Uluslararası Zirvelerin ve Bildirgelerin Dünya Bankası'nın Değişen Çevre Politikalarına Etkisi

Çevre konusunda önemli bir aktör haline gelen Dünya Bankası, özellikle neoliberal programların yürürlüğe girmesinden sonra az gelişmiş ülkelerde kamu yönetimi reformlarını çevre koruma ve kalkınma politikalarını finanse etmek için desteklemiştir. Yani Banka, politika oluşturma sürecinde çevresel kaygıları göz önünde bulundurmaya yeni başlamıştır. Dünya Bankası'nın kendini çevre üzerinden şekillendirirken esasında neyi amaçladığı önemlidir. Çünkü Dünya Bankası çevre politikalarını güncellerken kuruluş felsefesinden esas itibariyle uzaklaşmamaktadır. Bu bağlamda çalışmanın amacı, özellikle çevreyle ilgili uluslararası düzeyde gerçekleşen zirvelerin, bildirgelerin ya da raporların Dünya Bankası'nın çevre politikalarında yaşanan değişimdeki rolünü ortaya koymaktır. Bu inceleme bir anlamda Banka politikalarında çevrenin korunmasının araç/amaç konumunda denk geldiği yeri göstermektedir.

  • Yazarlar : Günay GÖNÜLLÜ

    Sayfa No : 30

    Anahtar Kelimeler : D ü n y a B a n k a s ı , ç e v r e s o r u n l a r ı , u l u s l a r a r a s ı z i r v e l e r

GÖRÜNTÜLE

Siyasetname Geleneğinde İktidarın Denetimi Sorunu: Nushatü's-Selâtîn Örneği

Siyasal iktidarın nasıl denetlenebileceği sorunu siyasete dair tarihsel tartışmaların tam kalbinde yer alır. Söz konusu problem bir başka hayati siyasal sorun olan iktidarın sınırlandırılmasının bir parçasıdır. Ancak bu iki sorun bir ve aynı şeye işaret etmezler. Bu varsayımdan hareket eden bu çalışma bir onaltıncı yüzyıl Osmanlı bürokratı olan Gelibolulu Mustafa Âlî'nin gözünden iktidarın denetimi sorununa ışık tutmayı amaçlıyor ve bunu yaparken Mustafa Âlî'nin 1581'de yazdığı bir metne odaklanıyor. Çalışmanın ana argümanı@@ Mustafa Âlî'nin siyasetname türünün bir parçası sayılabilecek metni Nushatü's Selâtîn'in iktidarın denetimi sorununu tartışan bir metin olduğu ve bunu üç belirgin ilke, adalet, Tanrı korkusu ve liyakat, üzerinden yaptığıdır.

  • Yazarlar : H. Bahadır TÜRK

    Sayfa No : 25

    Anahtar Kelimeler : İ k t i d a r ı n d e n e t i m i , d e v l e t , s i y a s e t n a m e , G e l i b o l u l u M u s t a f a  l î , N u s h a t ü ' s S e l â t î n .

GÖRÜNTÜLE

Kongre Bildirileri Üzerinden Yöntem Sorununu Anlamak: KAYFOR Örneği

Bu çalışma, Kamu Yönetimi Forumu'nda (KAYFOR) sunulan bildirilerde kullanılan araştırma yöntemlerini inceleyerek kongre bildirileri üzerinden yöntem konusuna odaklanmıştır. Çalışmada, kamu yönetimi ve ona yakın disiplinlerle ilgili bildirilerde nitel, nicel veya karma olmak üzere belirli bir yönteme dayanan ve ikincil kaynaklar üzerinden yazılan betimsel çalışmaların bir haritasının çıkarılması amaçlanmaktadır. Böylece 1970'lerden itibaren incelenen ve yöntembilim açısından ortaya konulan temel sorunların 2000'li yıllarda da devam edip etmediğinin kongre bildirileri yoluyla araştırılması hedeflenmiştir. Elde edilen bulgular değerlendirildiğinde, kamu yönetimi disiplininde 2000'li yıllar öncesinde var olan temel yöntembilim sorunlarının belirli sapmalar ve birtakım olumlu gelişmelerle birlikte devam ettiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca analiz verilerine dayalı olarak, KAYFOR'ların geleceği için de bir dizi öneri geliştirilmiştir.

  • Yazarlar : Özer KÖSEOĞLU, Duygu DEMİROL DUYAR

    Sayfa No : 29

    Anahtar Kelimeler : S o s y a l b i l i m l e r d e y ö n t e m , k a m u y ö n e t i m i d i s i p l i n i , K a m u Y ö n e t i m i F o r u m u ( K A Y F O R ) , i ç e r i k a n a l i z i

GÖRÜNTÜLE