SON SAYI : Amme İdaresi Dergisi

SAYI : 55

TARİH : 2022

İSTATİSTİKLER

SON SAYI : Amme İdaresi Dergisi

SAYI : 55

TARİH : 2022

2002 genel seçimleri, mevcut partilerin tümünün büyük ölçüde zayıflamasına yol açmıştır ve Türk politikası için bir dönüm noktası olma niteliği kazanmıştır. Adalet ve Kalkınma Partisi iktidara geldikten sonra Türkiye'yi yeni bir dönüşüm sürecine sok-muştur. Terazinin diğer kefesinde ise seçimlerden nispeten başarıyla çıkan tek muhale-fet partisi vardır: CHP. İzleyen on yıl içinde partiler arası güç dengesinde bir değişim gerçekleşmemiştir. Bu makale, 1950'lerden bu yana CHP'nin seçim ortamını birikimli düzeyde (aggregate level) analiz ederek, partinin ve merkez solun politik dinamiklerini incelemekte ve bu yolla bir çok bilimsel yayında ortaya atılmış savların geçerliliğini is-tatistiksel regresyon analizleriyle test etmektedir. Ayrıca makalede, günümüzde geçerli olan egemen iki partili modelin yeniden tasarımlanmasına ilişkin sorulara yanıtlar aranmaktadır.

MAKALELER

19. Yüzyılda Osmanlı ve Rus İmparatorluklarında Yerel Yönetim Reformu: 1864 Zemstvo Kanunu ve 1864 Vilayet Nizamnamesi Üzerine Karşılaştırmalı Bir Analiz

Osmanlı ve Rus İmparatorluklarının 19. yüzyılına damga vuran modernleşme süreci her iki devlette de kapsamlı bir reform hareketi başlatmıştı. 19. yüzyılın ortasında patlak veren Kırım Harbi neticesinde, Avrupalı devletlerin baskı ve müdahalelerinden çekinen her iki imparatorlukta da iktisadi refahın sağlanması yolunda idari düzenlemelerin ya-pılması öncelikli hedef haline gelmişti. Buradan hareketle, Osmanlı ve Rus İmparator-luklarında 19. yüzyılda etkin yönetim anlayışı çerçevesinde yerel yönetimlerde bir takım idari düzenlemeler meydana getirildi. Bir yandan yerel yönetimlerin faaliyet ve yetki alanlarının genişletilmesi anlayışı benimsenirken, diğer yandan her iki imparatorlukta da merkezi yönetimin güçlendirilmesi hedeflenmiştir. Bu çalışma, Osmanlı İmparatorlu-ğunda 1864 Vilayet Nizamnamesi ve Rus İmparatorluğunda 1864 Zemstvo Kanununun taşra örgütlenmesine getirdikleri yerel yönetim reformunu ortaya koymayı ve her iki dü-zenlemeyi tarihsel arka plan, içerik, kapsam ve etkinlik yönünden karşılaştırmalı olarak değerlendirmeyi amaçlamaktadır.

  • Yazarlar : Aslı YİĞİT

    Sayfa No : 26

    Anahtar Kelimeler : Z e m s t v o K a n u n u , R u s y a İ m p a r a t o r l u ğ u , V i l a y e t N i z a m n a m e s i , T u n a V i l a y e t i , O s m a n l ı İ m p a r a t o r l u ğ u , y e r e l y ö n e t i m r e f o r m u .

GÖRÜNTÜLE

Türkiye'de Politik Kutuplaşmanın Tarihsel Kökenleri/Kolektif Hafıza

Bu çalışmada, son dönemde Türkiye?de yoğun olarak gündeme gelen politik kutup-laşma olgusunun tarihsel kökenleri analiz edilecektir. Halihazırda Türkiye?de artan po-litik kutuplaşma verili bir durum olarak değerlendirilirken, temel-yapısal nedenleri ana-liz edilmeden bu olgunun nedenleri güncel politik tartışmalarda aranmaktadır. Çoğu du-rumda da sonuçlar birer neden olarak değerlendirilmektedir. Bu bağlamda mevcut yük-sek kutuplaşma düzeyinin nasıl açıklanacağı, nedenlerinin ve gerekçelerinin nasıl ortaya konacağı önemli bir husus olarak karşımıza çıkmaktadır. Mevcut literatür konuyu politik aktörlerin/elitlerin tutumları ile ya da önyargılı ve yanlı haber/bilgi akışı vb. ile açıklar-ken, tüm bunların temellendiği ideolojik, bilişsel ve duygusal arka planı ikincilleştirmek-tedir. Politik kutuplaşmaya ilişkin uluslararası literatür politik kutuplaşmadaki ideolojik, bilişsel ve duygusal arka plana ilişkin kayda değer açıklamalara ve analizlere yer verir-ken, Türkiye bağlamında bu hususlar yeteri kadar dikkate alınmamaktadır. Bu durumun ideolojik, politik, sosyolojik ve akademik açılardan farklı nedenleri olduğunu düşündüre-cek gözlemler söz konusudur. Çalışma Türkiye bağlamında bu eksikliği göz önüne alarak politik kutuplaşmadaki ideolojik, bilişsel ve duygusal unsurların temellendiği tarihsel kö-kenlere odaklanmak suretiyle ilgili literatüre katkı yapmayı amaçlamaktadır.

  • Yazarlar : Fatih ERTUGAY

    Sayfa No : 36

    Anahtar Kelimeler : T ü r k i y e , p o l i t i k k u t u p l a ş m a , t a r i h s e l a r k a p l a n , k o l e k t i f h a f ı z a .

GÖRÜNTÜLE

Kamu Yönetiminde Yönetsel Kapasiteyi\r\nE-Katılım Perspektifinden Değerlendirmek

Kamu yönetiminde yönetsel kapasite üzerine yapılan çalışmalar gün geçtikçe art-maktadır. Yönetsel kapasite, kamu politikalarının etkin ve etkili bir şekilde uygulanma-sında önemli bir yere sahiptir. Yönetsel kapasite literatürde farklı bileşenleri içerisinde barındıran şemsiye bir kavram olarak ele alınmaktadır. Bu çerçevede yönetsel kapasiteyi değerlendirmek önce onu bileşenlerine ayırmak ile mümkün olmaktadır. Son yıllarda yö-netsel kapasite içerisinde önemi gittikçe artan en önemli bileşenlerden biri elektronik va-tandaş katılımıdır (e-katılım). Yönetimin politika oluşturma, uygulama ve kamu hizmet-lerinin sunulmasına ilişkin süreçlerine vatandaşların bilgi ve iletişim teknolojileri kana-lıyla katılımı olarak ifade edilebilen e-katılımın yönetsel kapasiteyi geliştirmede önemli faydaları bulunmaktadır. Bu çalışmanın temel amacı da son yıllarda yönetimlerde artan oranda yer verilmeye başlanan elektronik vatandaş katılımının yönetsel kapasite üzerin-deki olası faydalarını analiz etmektir. Bu çalışmada e-katılımın, yönetsel kapasite üze-rinde idarenin meşruiyetini güçlendirme, idareye güven sağlama, hesap verilebilir ve şef-faf bir yönetim sağlama gibi demokratik anlamda değer yaratan faydaları yanında kay-nakları doğru ve yerinde kullanma, var olan ve yeni bilgileri daha az maliyetle depolama, kamu hizmetlerini ve politikalarını daha az maliyetle, daha kaliteli ve hızlı gerçekleş-tirme, liderlik niteliklerini geliştirme gibi yönetsel kapasiteye yönelik ekonomik ve idari kararlar ekseninde değer yaratan faydaları olduğu tespit edilmiştir.

  • Yazarlar : Belgin UÇAR KOCAOĞLU, Ayşegül SAYLAM

    Sayfa No : 26

    Anahtar Kelimeler : Y ö n e t s e l k a p a s i t e , e - k a t ı l ı m , v a t a n d a ş k a t ı l ı m ı .

GÖRÜNTÜLE

Türk Dışişleri Bürokrasisinde Değişen Normlar: Kariyerdışı Büyükelçi Atamalarının Yasal Arka Planı

Türkiye Cumhuriyeti?nin kuruluş sürecinden bugüne kadar ?büyükelçilik? her zaman önemli bir unvan ve görev olmuştur. Büyükelçilik görevinin Türk Dış Politikasına etkisini ve katkısını en üst seviyeye çıkarabilmek için, uluslararası ilişkiler sistemi ve uluslararası diplomasi hukuku ile uyumlu bir şekilde, uzmanlığa ve liyakate dayalı bir kariyer rejimi geliştirilmiştir. Dışişleri Bakanlığı mensupları için profesyonel bir kariyer olarak tasar-lanan diplomatlık mesleğinin en üst basamağı olan büyükelçilik, aynı zamanda istisnai memuriyet olarak da görülmüş ve kariyerdışı büyükelçilik ?istisna? kavramının anlamına da uygun bir şekilde kullanılmıştır. Ancak, AK Parti iktidarı döneminde bu istisnai uygu-lama sayısal açıdan giderek artmış ve 10 yıl içerisinde 50?den fazla kariyerdışı büyükelçi atanmıştır. Türk dışişleri bürokrasisini etkileyen bu atamalar, iç hukukta da önemli ve çok sayıda yasal değişikliği ve düzenlemeyi beraberinde getirmiştir. Bu süreçte, bazı ya-sal düzenlemeler birden çok kez değişikliğe uğramıştır. Bu çalışmada, kariyerdışı büyü-kelçi atamalarına ilişkin yasal arka plana ve özellikle son yıllarda yapılan yasal değişik-liklere odaklanılmaktadır. Bu doğrultuda, sadece yasalara ilişkin basit bir tarama yap-mak yerine, bu yasal dönüşümün tarihsel ve siyasal koşullarla ilişkisi tartışılmaktadır.

  • Yazarlar : Fırat YALDIZ, Evren KÜÇÜK

    Sayfa No : 30

    Anahtar Kelimeler : T ü r k d ı ş i ş l e r i b ü r o k r a s i s i , d i p l o m a s i h u k u k u , b ü y ü k e l ç i a t a m a l a r ı , k a r i y e r d ı ş ı b ü y ü k e l ç i , u l u s a l h u k u k .

GÖRÜNTÜLE