SON SAYI : Amme İdaresi Dergisi
SAYI : 52
TARİH : 2019
2002 genel seçimleri, mevcut partilerin tümünün büyük ölçüde zayıflamasına yol açmıştır ve Türk politikası için bir dönüm noktası olma niteliği kazanmıştır. Adalet ve Kalkınma Partisi iktidara geldikten sonra Türkiye'yi yeni bir dönüşüm sürecine sok-muştur. Terazinin diğer kefesinde ise seçimlerden nispeten başarıyla çıkan tek muhale-fet partisi vardır: CHP. İzleyen on yıl içinde partiler arası güç dengesinde bir değişim gerçekleşmemiştir. Bu makale, 1950'lerden bu yana CHP'nin seçim ortamını birikimli düzeyde (aggregate level) analiz ederek, partinin ve merkez solun politik dinamiklerini incelemekte ve bu yolla bir çok bilimsel yayında ortaya atılmış savların geçerliliğini is-tatistiksel regresyon analizleriyle test etmektedir. Ayrıca makalede, günümüzde geçerli olan egemen iki partili modelin yeniden tasarımlanmasına ilişkin sorulara yanıtlar aranmaktadır.
MAKALELER
Kitle ve Lider İlişkisini Politik Teoloji Üzerinden Yeniden Düşünmek
Bu çalışmanın amacı politik teolojik perspektif üzerinden kitle ve lider ilişkisini analiz etmektir. Bunu yaparken çalışma iki ana bölüme ayrılmıştır. Birinci bölüm politik teoloji kavramına odaklanmıştır. İkinci bölüm ise kitle ve lider ilişkisini tarihsel bir perspektiften ve siyaset teorisine referansla tartışmaktadır. Çalışmanın argümanı, kitle ve lider ilişkisini politik teoloji üzerinden düşünmenin bize bu ilişkinin doğasını anlamak için bir fırsat sunduğudur.
-
Yazarlar : H. Bahadır TÜRK
Sayfa No : 24
Anahtar Kelimeler : P o l i t i k t e o l o j i , l i d e r , k i t l e , C a r l S c h m i t t , p o p ü l i z m
Doğu Akdeniz'de Tanzimat: Lübnan'da Çift Kaymakamlık Sisteminin Tesis Edilmesi ve 19. Yüzyıl Güç Dengesi
1839 yılında ilan edilen Tanzimat Fermanı?nın öncelikli hedeflerinden biri Osmanlı vilayet yönetiminin merkezileşmesiydi. Fakat Cebel-i Lübnan gibi Doğu Akdeniz?in stratejik önemi yüksek liman kentlerinde, merkezileşme politikasının önünde hem yerel hem de uluslararası ölçekte önemli engeller bulunmaktaydı. Bu çalışma, 1845?te Cebel-i Lübnan?da tesis edilen çift kaymakamlık düzeninin oluşum sürecini, 19. yüzyıl güç dengesi sistemi ve Avrupa Uyumu çerçevesinde değerlendirmeye çalışmaktadır. Bu bağlamda ilk etapta bölgenin kendine özgü koşullarına değinildikten sonra, Tanzimat?ın öngördüğü vilayet reformlarının altı çizilerek Bâb-ı Âli?nin söz konusu politikayı Cebel-i Lübnan?da tatbik etmek için Avrupa Uyumu karşısında yürüttüğü diplomasi irdelenmektedir.
-
Yazarlar : İrşat SARIALİOĞLU
Sayfa No : 24
Anahtar Kelimeler : C e b e l - i L ü b n a n , T a n z i m a t , g ü ç d e n g e s i , A v r u p a u y u m u
İstisnailik, Olağanlık ve Melezlik: Organizasyon Teorisinde Üniversite
Bu çalışmanın temel hedefi, organizasyon teorisinin üniversiteyi bir araştırma nesnesi olarak nasıl inşa ettiğine dair eleştirel ve sistematik bir tartışma sunmaktır. Makalenin ilk kısmında üniversitenin kendine has ve istisnai bir örgütsel form olduğunu iddia eden klasik üniversite modellerinin temel varsayımları ve açıklamaları değerlendirilmekte, ardından yükseköğretim reformlarının etkisiyle üniversitenin dört başı mamur bir organizasyonel fail haline geldiğini ileri süren araştırmacıların temel argüman ve kanıtları ele alınmaktadır. Makalede, söz konusu iki kutup arasındaki dikotomilerin verimsiz olduğu ve üniversitenin farklı sosyo-ekonomik bağlamlar ve politik-idari rejimler içerisinde nasıl örgütlendiğini anlamak için daha sofistike teorik çerçevelerin ampirik araştırmalarda işe koşulması gerektiği savunulmaktadır.
-
Yazarlar : Burhan FINDIKLI
Sayfa No : 30
Anahtar Kelimeler : Ü n i v e r s i t e , k u r u m s a l y ö n e t i ş i m , o r g a n i z a s y o n e l f a i l l i k , o r g a n i z a s y o n e l d e ğ i ş i m
Küreselleşme, Neoliberalizm ve Yaratıcı Endüstriler: Alternatif Bir Yönetişim Önerisi Üzerine Bir Not
Bu çalışma, kültür ve yaratıcı endüstrilerin yönetişimi için ulusal ve ulus üstü politikaları değerlendirmekte ve Türkiye için alternatif yönetişim önerileri sunmayı amaçlamaktadır. Bilgi toplumunun içine doğan yaratıcı endüstrilerin, bilgi ekonomileri ve insani sermayeyi yaratıcılık, yetenek ve fikri haklar temelinde birbirine bağlayarak oluşturduğu yeni dönem, ulusal kamu politikalarının giderek artan önemini de görünür kılmaktadır. Çalışma içerisinde, yaratıcı endüstrilere dair yönetişim politikaları, Avrupa Birliği ve Birleşmiş Milletler ağırlıklı olmak üzere bir dizi ülke örneği üzerinden değerlendirilmekte ve Türkiye için bir dizi öneri geliştirmektedir. Bu doğrultuda, yeni enformasyon ve iletişim teknolojilerinin nitelikleri dikkate alınarak geliştirilmesi gereken bir Ulusal Düzenleyici Örgüt yapısı, politikaların üretici bir güç olarak nasıl biçimlendirilmesine gerektiğine dair bağlam içerisinde ele alınmıştır.
-
Yazarlar : Serhat KAYMAS
Sayfa No : 36
Anahtar Kelimeler : Y e n i e n f o r m a s y o n v e i l e t i ş i m t e k n o l o j i l e r i , y a r a t ı c ı v e k ü l t ü r e n d ü s t r i l e r i , y ö n e t i ş i m , u l u s a l k a m u P o l i t i k a s ı , u l u s a l d ü z e n l e y i c i o t o r i t e l e r
Dijital Çağda Devlet Memurlarının Eğitimini Yeniden Düşünmek
Dijital çağ pek çok ülkenin eğitim anlayışı, süreçleri ve yöntemlerinde paradigma değişimine yol açtı. Bu paradigma değişikliği sadece çalışma hayatı öncesi dönemdeki öğrenci-öğretmen ilişkilerinde değil, ayrıca memurların eğitiminde de görülmeye başlandı. Çalışmanın amacı@@ devlet memurlarının eğitimlerinin Kitlesel Açık Çevrimiçi Dersler (KAÇK) yoluyla gerçekleştirilmesinin kalite, maliyet ve zaman boyutlarından daha etkin olabileceğinin gösterilmesidir. Çalışmanın yöntemi kapsamında kamu kurum ve kuruluşlarında memurların eğitimlerinden sorumlu birimlerin sorumlularıyla yüz yüze mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilerle, KAÇK'ların memurların eğitimleri için kullanılabilecek etkili bir eğitim yöntemi olduğu sonucuna varılmıştır.
-
Yazarlar : Hakan DULKADİROĞLU
Sayfa No : 34
Anahtar Kelimeler : D i j i t a l ç a ğ , m e m u r , K A Ç K
Türk Kamu Yönetiminde Ofis Sistemi: E-Devlet Uygulamalarından Dijital Dönüşüm Ofisine
İkibinli yıllar, teknolojideki hızlı değişim karşısında kamu yönetimini geliştirme çalışmalarının da yoğunlaştığı yıllardır. Bu dönemde kamu yöneticileri bilgi ve iletişim teknolojilerindeki yeniliklere e-devlet uygulamaları üzerinden uyum sağlamaya çalışmıştır. Yeni hükümet sisteminde dört ofisten biri olan Dijital Dönüşüm Ofisi (DDO) ise günümüz teknolojisini kamu yönetimine adapte etmek amacıyla oluşturulan akıllı devlet uygulamalarının en önemli aktörü sayılmaktadır. Ancak Türk kamu yönetimi örgütlenmesinde karşılığı olmayan ofis tipi yönetim sistemi yeni hükümet sisteminde hiyerarşiyi de değiştirmiştir. Bu çalışmada reformlar, yatay hiyerarşi modeli ile dijital devlet uygulamalarını koordine eden örgüt olarak cumhurbaşkanlığına bağlı olan DDO üzerinden e-devleti a-devlete tamamlayan bir girişim olarak ele alınmaktadır.
-
Yazarlar : Tekin AVANER, Recep FEDAİ
Sayfa No : 24
Anahtar Kelimeler : E - d e v l e t , a - d e v l e t , d i j i t a l d e v l e t , o f i s t i p i y ö n e t i m , D i j i t a l D ö n ü ş ü m O f i s i